Sunday 15 January 2012

tingkah laku dan perasaan




Manusia kini lebih mementing kan kehidupan dan perasaan mereka sendiri daripada orang lain.kini boleh kita lihat bagaimana manusia sekeliling kita mampu tersenyum kerana mereka berjaya menyeksakan kita.menyeksa perasaan dan jiwa kita.begitulah situasi yang aku alami dalam kehidupan bekrja.alam pekerjaan ini bukannya senang  dan bukannya susah seperti apa yang kita lihat.kepahitan dan kemanisannya hanya kita mampu rasai sendiri.hari ini pukul 1.00 petang,aku dengan sorang kawanku diarahkan untuk mencari satu benda yang perlu disegerakan pencariannya iaitu sambungan handphone (bloothut).hampir semua kedai berdekatan dengan office kami telah geledah namun benda kecil itu tidak mampu kami perolehi.kami naik semula ke office untuk menanyakan kembali apa yang sebenarnya yang diinginkan oleh BIG BOSS kami tu..melangkah saja masuk kami di beri muka yang kenjang (dalam bahasa pasar) dan seperti BIG BOSS kami tu “badmood”…saat itu aku melihat reaksi kawanku yang tenang n selamba mengatasi situasi tersebut.aku terasa seperti sakit hati dengan kelakuan BIG BOSS kami itu.lalu dengan langkah yang marah aku n kwn aku mencari dan trus mencari..walaupun itu pengalaman pertama sya melakukan perkara yang kami tdk tahu nmun kita perlu walaq dgn pemimpin.walaupun mc baru dalam alam pekerjaan ini.aku malu utk bertanya ttg “benda”yg kami cari tu ke stp kedai lama2 malu itu hilang walaupun ckit hilangnya dlm diriku.namun aku marah dgn tingkah kwn aku.dia asyik shaja bergayut tak tahu nak bantu aku ka.dia kan d suruh tadi.perkataan itu muncul dlm minda ku.buruknya perangai aku.nie la kata org suka sgt iri hati.namun aku tak pedulikan itu smua biarlah aku membantunya.minda ku berfikir itu smula.langkah demi langkah,dengan kesungguhan dan rezeki akhirnya “benda”tersebut d temui. Alhamdulilla…..kata syukur d dalam hati.tiba2 aku melihat tanda harganya bernilai rm 168.fikiran ku ligat berfikir.bagaimana nie?aku tanya kwn ku n katanya dia minta la kurang.dan aku pun minta la kurang dan akhirnya Berjaya kami d beri rm 140.Alhamdililah kata syukur muncul lae dlm hati.terkejut sgt bila aku selak duit tu dan ternyata BIG BOSS kami beri rm200.tak sangka nmun dgn kata putus tdi aku membayar dgn harga rm150.lepas shaja d beri wang baki,kami pun beredar la dr ctu.senyum mula terlakar di bibir ku.sepanjang jalan senyum sntiasa terukir d hati.sampai sja d opis,terasa teruja n nak berkongsi kegembiraan itu dgn staff2 kat opis.aku mmg bgtu.nak sgt kongsi kegembiraan dgn org lain.itulah diriku.dendam marah itu tiada lae dlm diri lps gembira muncul.terlupa dgn marah td.hehehh….lps sja pkul 2,kami tggu khadiran BIG BOSS kami tu dan akhirnya dia ada d opis nya.lalu kami menuju ke biliknya utk memberi “benda” tersebut.dia tersenyum dan aku berasa ganjil adaka dia uji kami atau dia gembira dgn penemuan kami itu?..lalu dia memberi kami duit baki tersebut sebanyak rm 50.dia kata tak paya bg bakinya dgn sya.kamu pkai untuk mkn.timbul d hati sya mengatakan dia seorang pemimpin yg tegas dan menjaga kebajikan pekerjanya.melangkah keluar dari bilik tersebut,minda aku berfikir lae betapa berdosanya aku bersangka buruk dgn BIG BOSS kami tu.nmun aku cpt2 mengambil pengajaran bahawa jgn suka menganggap sesuatu dan mengharapkan sesuatu itu sempurna krana hanya yang sempurna adlah ALLAH YANG SATU..

PENGAJARAN:
1)Setiap berlaku ada hikmahnya dan kita perlu tahu apa yg terbaik utk kita.
2)Jgn suka mengikut marah yg ada dalam hati kerana kita tahu stp apa yg kita lepaskan dgn kemarahan akan berbalik dgn kita semula kemarahan tersebut.
3)Kesungguhan kita perlu ada dgn usaha yg kita lakukan krana usaha yg kita lakukan perlukan pengorbanan dan dr usaha yg kita lakukan akan kita perolehi kejayaan berdasarkan usaha yg kita lakukan.
4)Manusia nie berlainan sifatnya dan kita susah untk mentafsir apa yg mereka mahukan dan tindakan yg akan mereka lakukan.Jadi bagi memastikan apa yg kita lakukan perlu la juga menjaga hati dan perasaan org lain.
5)Walaupun kita mengalami situasi yang genting sekalipun,tabah lah ,tenang la dan bersbarlah kerana kita mampu melakukannya jika kita sentiasa aplikasikannya sperti kwan sya tdi…banyak faedahnya jika kita mampu ]bertenang dalam apapun keadaan yg sukar d jangka.

-Bagi sya manusia nie akn menyebabkan emosi kita berubah-ubah dan manusia jugalah dpt   mempengaruhi tindakan kita.Itulah kita d suruh berfikir dahulu barulah bertindak…

Sekian….

No comments:

Post a Comment